Vědomý sport

Restart učení… Jak se na tréninku zase začít bavit

V minulém článku jste se dočetli o tom, jak funguje proces učení a proč vzniká nuda a setrvačnost na sportovním tréninku. Jelikož, když trénujeme přirozeně se tak nějak otupujeme a už tolik nezkoumáme a neanalyzujeme způsob tréninku. V tomto článku se ale dozvíte, jak v této setrvačnosti neskončit, ale jak provést takový „restart učení“, jak se opět posouvat dál a hlavně, jak se začít znovu bavit!

5 tipů, jak přerušit tréninkový automat a zařídit restart učení

1) Vědomě přerušit rutinu – pokud zjistíte, že děláte něco jen tak ze setrvačnosti, je nezbytné se zastavit. Co nejdříve si vyhraďte čas a vytvořte si přehled co a jak (viz další body).

2) Pocítit se – když jsme si uvědomili, že je něco špatně, je načase se podívat sami do sebe.
Vytvořte si klidné prostředí, udělejte si příjemnou atmosféru, pohodlně se usaďte a zhluboka dýchejte. Až se cítíte uvolnění a zkoncentrovaní na své tělo, začněte přemýšlet o tréninku.
Jaký máte cíl tréninku, co všechno na tréninku děláte a jak se při tom cítíte.
Pozorujte, co se začne dít ve vašem těle. Kde se objeví napětí, jestli se vyplaví nepříjemné pocity, zda cítíte při něčem v těle sílu nebo naopak slabost. Prozkoumejte, co na trénink říká vaše tělo.

3) Tréninková analýza – teď víme, jak se cítí naše tělo, zapojíme do toho i naši mysl. Analýza zní možná moc vědecky, ale vlastně je to jednoduché. Vypište si aktuální tréninkové cíle a jednotlivé dovednosti, které potřebujete pro jejich dosažení. Následně vypište aktivity, kterými tyto dovednosti získáváte a analýza je hotova.

4) Určit si smysl – pokud vám zbyde určitá tréninková aktivita, která nemá jasný účel na aktuální cíl, máme problém. Je vám v tuto chvíli k ničemu. Zhodnoťte si, proč tuto aktivitu děláte a co vám přináší. Není třeba v tom tréninkovém plánu navíc?

5) Doplnit potřebné – když jsme vyhodili nepotřebné aktivity a zbývajícím jsme přiřadili smysl je na čase se podívat, zda nám něco v tom našem tréninkovém přehledu nechybí. Jen přeci, když jsme práci na cíli začínali, věděli jsme mnohem méně než teď. Pokud potřebujete natrénovat další dovednost, či přidat nějaké cvičení zamyslete se nejdřív, jestli se nedá nějaká aktivita modifikovat a až pokud ne, tak přidávejte. Nikdo se nechce přece zbytečně zahltit množstvím cvičení.

Jak si restartované učení udržet?

Je to v podstatě jednoduché. Čas od času udělejte toto pěti bodové zesumírování, jaká je vaše tréninková situace a pak se už nenastane, že budete na tréninku apatičtí, nebudete vědět co trénovat, nebo budete výkonnostně přešlapovat na místě. A pokud vám takovýto vědomý přístup k tréninku sedí, byla by škoda zůstat u občasné analýzy, můžete ji provádět například na týdenní či denní bázi.

Vaši výkonnost na tréninku zaručeně nakopne, když si každý trénink stanovíte konkrétní cíl (nebo alespoň směr), co chcete trénovat. Postupně tak v každém cvičení pozorujete, zda se posouváte či ne, neustále se pak v hlavě učíte o procesu učení víc a zároveň si osvojujete trénovanou dovednost. Win, win no ne?

Při tréninku jde i zapojit vizualizaci. Chvilku se zastavit, představit si, jak vlastně chci, aby pohyb vypadal. Při tom se vydýchat a pak zase naplno jet dál. Při vizualizaci si co nejdetailněji představit, jak se budete hýbat, jak se při tom budete cítit a na co se budete soustředit. Pak nechte vaše tělo naplnit představu 5 pokusů a uvidíte, co se bude dít. Pokud nebudete s výsledkem stále spokojeni, zpřesněte vaši představu, zaměřte se v ní na detail, který v předchozích pokusech nešel a znovu to zkuste. Chce to trochu cviku přemýšlet tímto způsobem o tréninku, ale stojí to za to.

Leave a Reply