Principy mentálního tréninku

Jak být ideální žák, aneb jak získat svého učitele

Během své práce jsem se setkala s množstvím lidí z různých odvětví. V rámci svého vzdělávání jsem shlédla množství videí, přečetla hodně knížek a účastnila se nejrůznějších přednášek. Mimo jiné jsem si všimla, že stále více lidí řeší především jednu jedinou věc – úspěch. Miliony lidí se ho snaží dosáhnout a tisíce lidí se vás k němu snaží dovést. A ano, teď si trochu „nadělám do vlastního hnízda“, protože k nim taky patřím a na blogu jsem již o úspěchu hodně psala a i svými službami se vás k němu snažím dovést. Nechci říct, že to je špatně, jenom bych vám dnes chtěla ukázat trochu jinou perspektivu.

Tím, jak se snažíme dosáhnout úspěchu hned, co nejefektivněji a s co nejmenším úsilím, hledáme informace všude možně. Snažíme se najít co teďka „frčí“, jaká metoda je podle vědců nejefektivnější, kdo koho co naučil a podobně. Informace jsou dneska velmi jednoduše dostupné, a tak se dostáváme před zajímavou volbu – jakým informacím budeme věřit a čím se necháme vést. V podstatě se jedná o volbu našeho trenéra, učitele, mentora, kouče, rádce – prostě někoho, kdo nám na naší cestě pomůže…
Pro zjednodušení mu říkejme učitel.

Ideální učitel

Výběrové řízení na učitele

Přirozeně se při vědomém i nevědomém hledání pomoci na naší cestě k vrcholu nebo něco, co nám poskytne potřebné informace. Většinou se snažíme najít člověka, který je špičkou ve svém oboru. Hledáme člověka, který něco dokázal či někoho vytrénoval. Pořád se sami sebe (a někdy i okolí) ptáme na otázky typu: „Jaký by měl být můj učitel?“ nebo „Kdo by mně měl pomoci dostat se dál?“. V odpovědích na tyto otázky máme docela jasno.

Méně jasno ale už máme v neméně důležitých otázkách jako „Jakého žáka by můj učitel měl mít?“, „Jakým žákem mám být abych našel svého učitele?“ nebo „Jaké vlastnosti má ideální žák?“. Při našem hledání totiž úplně zapomínáme na 2 nejdůležitější pravidla:

1) Abychom mohli najít dobrého učitele, musíme být nejprve dobrými žáky.

2) Učitel totiž není žádná samozřejmost, učitele si musíte zasloužit!

Ať hledáme jak hledáme, našeho učitele nemůžeme najít, dokud na to nejsme připraveni. Náš mozek totiž vědomě pracuje s informacemi, pouze pokud mu dávají nějaký smysl. Pokud je něco nad naše chápání, buď to uložíme někam hodně hluboko (v tom lepším případě) a nebo to prostě úplně vypustíme z hlavy. Pokud tedy nejsme připraveni můžeme na našeho učitele narazit, nebo dostat potřebnou informaci, aniž bychom si to uvědomovali. Jak se tedy na našeho učitele připravit? Co by měl ideální žák mít?

ideální žák postavička

Ideální žák . . .

1) umí naslouchat

Může se to zdát jako samozřejmost, ale ve skutečnosti je to úplně nejdůležitější bod. Když se učíme musíme být schopni pozorně si vyslechnout vše, co nám druhý člověk chce říci. Nemá smysl dělat něco napůl a nebo rychle skákat k ukvapeným závěrům.

Opravdové naslouchání druhému není pouze o tom slyšet tyto informace, ale je to hlavně o směřování naší pozornosti, dání prostoru tomu druhému vyjádřit vše potřebné a také o nevytváření se předsudků. A právě s předsudky souvisí další bod.

2) je otevřený vůči novému i starému

Když se něčemu učíte, zapomeňte na všechna dogmata. Všichni víme, že 1+1=2, ale naučila jsem se, že 1+1 může být někdy 3 a jindy 5. Pokud budeme zarytě trvat na již naučeném může nás to blokovat v poznání nového, nebojte se proto zbořit vaše představy, abyste mohli seskládat novou, se silnějšími základy.

A teď malý paradox – úplně stejně buďte otevření i vůči všemu starému. Nikdy nemáchněte rukou a neříkejte si „to jsem už slyšel, to už vím“. Pokud nám to někdo říká znovu, má to svůj důvod. Možná je v dané informaci více než si myslíme, možná danou věc neděláme a možná je potřeba dělat ji ještě více.

3) hledá řešení, ne překážky

Když před nás někdo předkládá nové věci, naši první reakcí může být úlek a útěk do naší komfortní zóny – začneme hledat všechny důvod proč něco nejde:
– „Nemůžu, protože na to nemám peníze“ – peníze se vydělají/půjčí/získají
– „Nemám na to čas.“ – pokud chceš, čas se vždy najde.

Překážky se dají najít v čemkoliv, pokud ale opravdu něco chceme, pak vždy najdeme řešení. To, na co zaměříme svoji pozornost pak najednou začínáme vidět úplně všude. Pokud myslíme na to, že něco nejde = vidíme všude pouze překážky a omezení. Pokud myslíme a hledání řešení = vidíme všechny další možnosti kolem nás a stále přicházíme na další a další. Je to pouze o nastavení naši mysli.

4) je hladový po informacích

Co k tomuhle napsat? Snad to mluví samo za sebe. Pokud chceme být úspěšní a hledáme učitele, je nezbytné chtít se zlepšit a hledat informace všude. Jako naprosto všude! Nasávejte všechno jako houba. Přistupujte k informacím jako malé dítě. Protože, když něco vidíte, slyšíte nebo děláte poprvé, tak jste plní vzrušení, nadšení a očekávání – i když se toho třeba trochu bojíte. Není totiž nic víc motivujícího pro učitele, než když vidí, že jeho žák opravdu chce pochopit, snaží se rozvíjet a touží vědět víc ať to stojí co to stojí.

Také se nebojte ptát na to, co vás zajímá. Přemýšlejte v širších souvislostech a zkoušejte věci. Taky si uvědomte, že informace nemusí přicházet pouze z zvnějšku. Informace vám může dávat i vaše tělo a mysl. Zkoumejte všechno kolem vás, ale i sebe. A nezapomeňte, že každý detail je zásadní a může změnit veškeré vaše vidění světa.

5) chápe, že úspěch je cesta, ne stav

Ať už si vytyčíme jakýkoliv cíl, vždy je důležitější ta cesta k němu. Pokud nebudete milovat proces učení/zlepšování/rozvoje nikdy svého cíle nedosáhnete. A i když dosáhnete, nikdy s tím nebudete spokojení! Kdybyste se zítra vzbudili a byli mistrem světa, vsadím se, že nic moc převratného by to pro vás neznamenalo.

Proč? Protože jste neprošli cestou nutnou k dosažení mistrovství – nestrávili jste bezpočet hodiny tréninkem, nepropotili jste hory triček a neobjevili jste všechny ty „pravdy“ které k mistrovství patří. Samotný proces učení se a změny by měl být odměnou.

6) má respekt a pokoru

Na tohle se dá jednoduše v tom všem zapomenout, ale je to nezbytnost. Je nutné respektovat nejen svého učitele, ale také své soupeře a vůbec ostatní lidi. Nikdy nevíme, co se komu stalo, čím si kdo prošel a proč se zrovna teď chová tak, jak se chová. Jediné co víme je, že všechno má svůj důvod, a pro to je nutné respektovat druhé.

Zároveň je nezbytné v sobě pěstovat i pokoru. Ať už jsme si prošli čímkoliv a zvládli jsme jakékoliv věci, nikdy to z nás nedělá žádného nadčlověka. Pořád se máme co učit, neustále se můžeme dozvídat něco nového. Nejsme dokonalí a nikdy nebudeme. Jsme pouze malá jehla v obrovské kupě vesmíru, nikdy nemůžeme obsáhnout celou moudrost světa, a tak je nezbytné neustále přicházet s pokorou ke svému učiteli, k informacím, k procesu učení, k lidem, k celému světu.

7) pěstuje trpělivost

Úspěch nepřijde přes noc! I když to tak mnohdy vypadá, náš úspěch se ve skutečnosti skládá z miliónů drobných rozhodnutí, zrealizovaných myšlenek, minut tvrdé fyzické i psychické dřiny, prožitých aha-momentů a přirozeně také z tisíců neúspěchů a selhání.

Jestli-že nebude žák mít trpělivost, na co potřebuje ideálního učitele? Pouze trpěliví a vytrvalí lidé vydrží u dané činnosti dostatečně dlouho, aby se získané informace mohly opravdu projevit a začít tvořit výsledky. Je tedy přirozené, že pouze trpělivý žáci své hledání nevzdají a svého učitele naleznou.

8) důvěřuje svému učiteli

Posledním bodem na mém seznamu je důvěra. Může se to zdát jako samozřejmost. Můžete si klepat na čelo a říkat si „Když jsme tak dlouho hledali našeho učitele, určitě mu budu věřit!“, ale tak jednoduché to není. Během vaší cesty přijdou určitě časy, kdy si budete klást otázky jako:
– „Zvládnu to?“
– „Proč toto nedělají ostatní?“
– „Je to opravdu ten ideální učitel?“

A věřte, že těch otazníků bude mnohem více. Váš výběr bude určitě testován, stejně tak, jako vás váš učitel bude testovat. Ne vždy (možná že skoro vždy) budete vědět co určitá informace znamená či k čemu dané cvičení slouží, ale to nevadí – i to je proces učení, objevování, rozvoje! Ideální žák se musí naučit věřit svému učiteli, že s ním má dobrý záměr. Pokud ve vztahu učitel-žák nevzniká důvěra je učení, jako jízda se zataženou ruční brzdou – nějak to půjde, ale dře to.

Jste ideální žák?

Tak co? Jste připraveni na svého učitele? Máte už alespoň nějaké vlastnosti ideálního žáka? Jste už ideální žák? Kolik bodů jste si z tohoto seznamu odškrtly?

ideální žák a jeho seznam, check-list osmi ctností či zásad, co by měl žák mít

Samozřejmě, že tohle je pouze nějaká moje představa, která vznikla z dlouhého pozorování a zkoumání – pouze jeden zlomek určitě „pravdy“. Na druhou stranu jsou ale tyto vlastnosti opravdu důležité a mohou nám v životě dost pomoci, protože bychom se měli učit v průběhu celého života. Nikdy nevíme, co pro nás může být důležité za týden, za rok nebo za pět let. Pokud ale budeme mít osvojené alespoň některé výše zmíněné vlastnosti, pak s problémy budeme potýkat jednodušeji a řešení budou přicházet snáze. Třeba i nalezneme to, co hledáme!

Leave a Reply