panáček medituje mindfulness
Základy mentálního tréninku

Mindfulness I. – definice, benefity a praktická ukázka

Slyšeli jste už o mindfulness a nevíte, co to je? Víte o čem je řeč, ale nikdy jste se k jeho vyzkoušení neodhodlali? Pak mám pro Vás ideální článek!

Většina článků a programů prezentuje mindfulness jako něco, co je potřeba hodně trénovat a opravdu se odhodlat změnit životní styl. Ano, je to opravdu nejlepší přístup – skočit do toho po hlavě! Někdy ale na takový skok prostě nemáme chuť či sílu. Já zastávám názor, že i drobná změna a malé zastavení se během dne, týdne, měsíce, může být prospěšné. Dost už ale naznačování. Pojďme si říct, o čem to tady vlastně mluvíme.

Vysvětleme si pojmy

Co že je to mindfulness?  V češtině na to bohužel nemáme až tak hezky výstižná slova. Nejlépe to vystihuje asi „všímavost“, „bdělost“ či „pozornost zaměřená na přítomný okamžik“. Pod těmito pojmy si ale asi moc nepředstavíme. Takže co že ta mindfulness opravdu je? Podle mě to nejlépe vystihl John Kabat-Zinn, který definoval mindfulness jako nehodnotící záměrné zaměření pozornosti do přítomného okamžiku


Mindfulness je tedy možností nebo volbou soustředit se v jakýchkoliv podmínkách. Jste v klidu a chcete se dostat do kontaktu sami se sebou – můžete použít mindfulness. Trénujete a potřebujete se stoprocentně soustředit na každý malinký detail vašeho pohybu – můžete použít mindfulness. Jste ve stresu, všechno se v ten den jenom hroutí a vy musíte podat svůj nejlepší výkon, jinak vaše půlroční práce je k ničemu – opět můžete využít mindfulness. 

Je tedy jedno, v jakém stavu se zrovna nacházíte a čeho prostřednictvím všímavosti chcete dosáhnout. Mindfulness je o vědomém vnímání aktuálního stavu a jeho přijetí, ne primárně o jeho změně. Tento koncept je velice flexibilní, o čemžtaké vypovídá velké množství existujících programů a kurzů upravených pro rozdílné populace. Dokonce i instruktoři těchto kurzů jsou nabádání, aby byly flexibilní a nedrželi se striktně pravidel. Každé cvičení je jiné a je neopakovatelným zážitkem. Mindfulness je totiž o jedinečnosti našeho prožívání. A to prostě nemůžeme osekat podle žádných šablon a dát mu nějakou strukturu.

Proč s mindfulness začít?

Když už tedy víte, o čem se bavíme, asi si říkáte, k čemu mi to všechno vlastně bude. Co z toho získám? Odpověď je -opravdu hodně! 

I když jsou výzkumy mindfulness otázkou především posledních dvaceti let, už teď známe jeho mnohé přínosy. Co vás asi nepřekvapí, je zlepšení pozornosti a s tím související zvýšení krátkodobé pracovní paměti. Také se ukázalo, že pravidelné praktikování snižuje celkový stres, úzkost, výskyt negativních emocí, a naopak posiluje emoce pozitivní. Zjednodušeně budete „happy jak dva grepy“! Co se týče duševních onemocnění, všímavost velice dobře pomáhá při depresích, poradí si s úzkostnými poruchami a velice se hodí i pro psychosomatická onemocnění. 

Benefity ve sportu

Samozřejmě, že mindfulness je využíváno a zkoumáno i v oblasti sportu a jiných oblastí vysokého výkonu. Jak vám mindfulness může pomoci s pracovním a hlavně sportovním výkonem? Z pohledu pracovních a sportovních týmů je největší výhodou zvýšení soudržnosti, autenticity a tolerance. Vzniká takové to vědomí „my“. Tým se stmeluje a má něco společného. Otevírá se prostor pro diskuzi, vyjádření svých potřeb, nápadů a snů, a všichni v týmu se mohou postupně stále více otevřeně vyjádřit. Společně s procvičováním všímavosti ve skupině také roste kolektivní odpovědnost za výsledky, a tím pádem se jedinci nebojí být kreativnější, flexibilnější a mnohem častěji potom pomáhají ostatním v týmu. Kdo by nechtěl fungovat v takovém prostředí?

Co z toho mají sportovci a pracovníci jako jednotlivci? Při pravidelném cvičení mindfulness se ukazuje častější výskyt stavů flow (pokud nevíte, co to je, je tu tento článek), zvyšuje se schopnost být v současném okamžiku (místo aby nám mysl brouzdala někde jinde), zlepšuje se schopnost regulace emocí a jsou ovlivněny i další faktory, které vedou k nejvyššímu výkonu. Sportovci se navíc ve výzkumech jevili jako více psychicky připraveni vydržet zátěž, kterou představoval trénink a vše okolo sportu, cítili se svobodnější a že mají věci pod kontrolou. Nakonec bych chtěla ještě zmínit, že mindfulness pomáhá i dalšími technikami mentálního tréninku, jakými jsou vizualizaceself-talkstanovování si cílů a kontrola stavů.

panáček v mindfulness meditaci

Jak vidíte, benefitů je hodně, a to je ještě jenom malý přehled toho, co všechno mindfulness ovlivňuje a v čem vám může pomoci. Jste už odhodláni mindfulness zkusit? 

Vyzkoušejte si mindfulness v praxi

Teď, když už víte, o co se ve všímavosti jedná a jak pro vás může být prospěšná, dokážu si představit, že se nemůžete dočkat, až ten zázrak vyzkoušíte. Mám pravdu? Tak pojďme na to!

Ke cvičení si nemusíte vůbec nic připravovat. Jediné, co je potřeba mít, je pár minutek klidu. Jak říkají autoři – „Pokud zrovna řídíte auto, plavete v bazénu a nebo přecházíte rušnou ulici, odložte cvičení na později“. Máte klid? Super! Pojďme se do toho pustit. 

Pro mindfulness není žádná stanovená poloha, kterou byste měli zaujímat. Chcete stát? Stůjte! Chtěli byste spíše sedět či ležet? Prosím, udělejte si pohodlí! Jestli jste připraveni, stačí si pouze pustit nahrávku níže.

Tak, máte za sebou svoje možná první mindfulness cvičení! Celé čtyři minuty jste mohli naslouchat sami sobě. Jaké to bylo? Jak se cítíte teď? Doufám, že příjemně! Máte chuť ponořit se do toho trochu víc? Výborně! Výhodou totiž je, že v podstatě nepotřebujete ani žádné velké znalosti. „Všímavý“ může být každý kdekoliv a kdykoliv. Jde pouze o to uvědomit si, že bloudíte myšlenkami někde jinde a že se chcete dostat zase do přítomnosti. V takových chvílích se tedy zaměřte na svůj dech a zkoumejte ho. Dýcháte do břicha nebo do hrudníku? Jak se cítí vaše tělo? Je někde napětí? A to stačí, můžete zase pokračovat ve svém dni. I taková krátká chvilka zastavení se může změnit vaši náladu, vaše rozhodnutí, váš den! 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *