Základy mentálního tréninku

Moje PROČ! Jak objevit skutečnou motivaci a nikdy se jí nevzdat

To, co si teď přečtete jste možná četli nebo slyšeli milionkrát. Někteří, na druhou stranu tohle všechno můžete slyšet poprvé. Do které skupiny patříte nevím, zkuste ale k tomuto článku přistupovat tak jako by jste o motivaci slyšeli poprvé. Zapomeňte teď na chvíli na vaše doměnky a přistupujte otevřeně a i když si myslíte, že o motivaci nemáte nouzy. Kdoví, tře

ba se zase o sobě dozvíte něco nového. Teď už ale něco ke smyslu života a k vaší motivaci.

Proč je to PROČ důležité?

Stalo se vám už někdy, že jste určitou věc dělali a dělali a přitom jste pomalu zapoměli proč ji vlastně děláte? Nebojte, stává se to každému! Proto je potřeba neustále si náš smysl připomínat a být za něho vděční, jinak se nám taky může stát, že se dostaneme až tak daleko, že zjistíme, že to do čeho dáváme tolik energie, tolik lásky, tolik slz a co si budem povídat i peněz, nám nedává smysl. Zjistit ten náš smysl je bezpodmínečně nutné pro to, abychom mohli u něčeho vydržet. Abychom v dané činnosti mohli být dobří, abychom v ní mohli dosáhnout mistrovství. Smysl je totiž to, co nás ráno postaví na nohy, to co nám pomůže dojít na ten trénink a začít makat a i to co nám pomůže dát si ještě jedno opakování navíc.

Položme si jednoduchou otázku:

„PROČ DĚLÁM ___________?!“

Doplňte si cokoliv. Může jít o práci, školu, sport, vaření, uklízení, čtení, chození se psem, hraní na počítači – zkrátka úplně cokoliv. Jaká je vaše odpověď? Dejte si chvilku na přemýšlení. Podívejte se na ni z leva i z prava, zespodu i svrchu. V hlavě si tuto otázku trochu „přežvýkejte“. Přišli jste na to?

Pozor, myslím teďka opravdový důvod. Pokud odpověď zní „Protože mě to baví.“, tak ano, je to důvod, ale co je to co mě na tom opravdu baví? Je to překonání sebe sama? Je to setkání se s přáteli? Co je ten pravý důvod?

Pokud si myslíte, že máte zodpovězeno, zodpovězte si i tyto další:

 „Co je to, co mě každé ráno zvedne z postele a donutí mě jít na trénink/do práce/do školy (doplňte své místo určení) i když se mi vůbec nechce a jsem tak unavený/á, že se nemůžu ani pohnout?“

„Co je to, co mi pomůže pokračovat, i když už nemůžu?“

Pokud jste se někdy nad něčím podobným v minulosti už zamýšleli a myslíte si, že víte, i tak se zkuste zamyslet znovu. Naše motivy se totiž s časem a různými událostmi mění – ujistěte se tedy, že vaše motivy stále ještě platí nebo jestli někde v pozadí nevykukuje něco nového a mnohem mocnějšího, co vás žene vpřed právě teď.

Zkuste si to představit …

Pokud jste si již důvod našli pohodlně se usaďte, zpusťte následující nahrávku a vychutnejte si následující cvičení.

 

Zapamatujte si pocit, jaký ve vás ta věta vylolala a zapište si, co vám postava řekla. Souhlasilo to, co řekla postava s tím, co jste napsali? Jaký jste u toho měli pocit? Ulevilo se vám a cítili jste spokojenost, nebo to vyvolalo spíše nervozitu a tlak a nebo snad něco úplně jiného?

Při tomto cvičení není nic špatně nebo dobře, je to prostě a jenom váš pocit, se kterým už můžete pracovat díky tomu, že jste si ho uvědomili. Popřemýšlejte, proč jste reagovali právě takto, co by vaši reakci mohlo změnit?

Zmatek?

Jak se teďka cítíte? Je vám už vaše motivace jasnější a nebo máte v hlavě spíše zmatek? Oboje je dobře, nejdůležitější je, že jste o sobě něco zjistili. Během cvičení jste si mohli ověřit, zda je váš důvod adekvátní a jestli to je dostatečná motivace. Pokud není, můžete se potom sami zamyslet nad dalšími důvody vaší činnosti a cvičení si zopakovat, dokud nenajdete svůj motiv. Ke cvičení je dobré se jednou za čas vrátit, protože jak už zaznělo výš, motivy se časem, zkušenostmi a prioritami mění. Změna motivu je přirozená a ve skutečnosti chtěná záležitost – je to totiž důkaz našeho vývoje, říká nám to, že někam směřujeme a měníme se.

Pokud jste dočetli až sem, mohli jste zjistit, co je vaše motivace, takové to vaše vlastní PROČ. Možná vám to zodpovědělo nějaké otázky a možná jich to naopak ještě více vyvolalo. Téma motivace je velmi široké a určitě se s ním ještě na blogu setkáte. Tenhle krátký článek berte jako ochutnávku a krátké cvičení považujte za rychlý nástroj ke zjištění „síly“ vašeho motivu. Neberte to jako dogma, takto to prostě je a tečka! Naopak berte to spíše jako podnět na zamyšlení se nad věcí, nad kterou třeba zas tak často nedumáte.

Další články …

Tématem motivace se zabývají a dále ho rozvíjejí tyto články: Cíle – kde se vidíš za 10 let, za rok a kde zítra?, z praktického hlediska Nástěnka vizí

Pokud máte zájem o vizualizace určitě si přečtěte tyto články: Vizualizace ve sportu I a II

Leave a Reply